AA’dan Nuran Erkul’un haberine göre, dünyada elektrikli araç satışlarının bu yıl, büyük oranda Çin’in liderliğiyle, 17 milyona ulaşması bekleniyor. Uluslararası Enerji Ajansı (IEA) ve Rho Motion’un raporlarına göre bu satışların önemli bir kısmı Çin pazarından gelecek. Elektrikli araçların global otomotiv pazarındaki yükselişi, temiz enerjiye geçişin hız kazanmasıyla ivme kazanıyor.
IEA’nın verilerine göre, 2024’ün ilk yarısında dünya genelinde satılan 7 milyon elektrikli aracın yüzde 80’i Çin’de kaydedildi. Çin, 2024 sonuna kadar 10 milyon satışla dünyadaki elektrikli araç pazarının yüzde 62’sine sahip olmayı sürdürecek. Avrupa’da satışların yatay bir seyir izlemesi beklenirken, ABD ve Kanada’da ise daha yavaş fakat istikrarlı bir artış söz konusu.
2030 yılına kadar dünyada satılan her iki araçtan birinin elektrikli olacağı öngörülüyor. Ancak bu büyük dönüşümün gerçekleşebilmesi için elektrikli araç şarj altyapısına trilyon dolarlık yatırım gerekiyor. Rho Motion’un öngörülerine göre, bu yıl 16,8 milyon olarak tahmin edilen satış rakamının 2025’te 20,5 milyona ulaşması ve Çin’in bu satışların yüzde 62’sini oluşturması bekleniyor.
Rho Motion Otomotiv Araştırma Lideri William Roberts’a göre, Çin’de elektrikli araç talebi hızla artarken, Avrupalı markalar Çin pazarında rekabet etmekte zorlanıyor. Roberts, Avrupa Birliği’nde 2025’te yürürlüğe girecek Euro 7 emisyon standartlarının elektrikli araç talebini artıracağını, ancak bu yıl için talebin ertelenmiş olabileceğini belirtti. Avrupa’da elektrikli araç satışlarının önümüzdeki yıl toparlanarak yüzde 20 büyümesi öngörülüyor.
Roberts, ABD’de ise yeni elektrikli araç modellerinin piyasaya sürülmesiyle satışların artmasını beklediklerini ifade etti. Ancak, gelecek yıl yapılacak başkanlık seçimleri nedeniyle, elektrikli araçlara yönelik politikaların belirsizliği satışları etkileyebilir.
Roberts, elektrikli araçların yaygınlaşmasında iki temel faktörün öne çıktığını belirtiyor: Tüketicilerin ekonomik erişilebilirlik ve altyapı sorunları. Elektrikli araçların daha geniş bir kitleye ulaşabilmesi için hükümetlerin şarj altyapısına yatırım yapması kritik önem taşıyor. Avrupa’da Norveç gibi ülkelerde elektrikli araçların pazar payının yüzde 90’lara ulaştığını, ancak model çeşitliliğinin düşük olması nedeniyle tüketicilerin yeni araç alımında beklemeyi tercih ettiğini vurguluyor.